Skip to Content

Freelance

Written on september 13, 2012 at 07:56, by

Dit is de site van het Freelancebureau van de School voor de Journalistiek (Instituut voor de Media) van de Hogeschool van Utrecht. Boven- en onderaan deze pagina staan links met de belangrijkste algemene informatie voor achtereenvolgens opdrachtgevers, ouderejaars studenten en de freelancers ‘oude stijl’ (derde- en vierdejaars). Hieronder staan de opdrachten die bij het bureau binnengekomen zijn, de meest recente eerst. Een lijst met de laatste opdrachten staat in de rechterkolom.

Deze opdrachten zijn nadrukkelijk alleen bedoeld voor studenten die in het derde (of vierde) jaar van hun studie het vak Freelance volgen in Utrecht! Ze zijn niet bedoeld voor studenten van andere opleidingen, ook niet voor onze studenten die het veranderde vak Freelance in het tweede jaar doen, en al helemaal niet voor freelancers van buiten de opleiding. Opdrachtgevers verbinden zich aan deze voorwaarde, willen ze gratis hun opdrachten kunnen plaatsen. 

Belangrijk voor opdrachtgevers: heeft u een opdracht die u graag op deze site geplaatst wilt zien, formuleert u dan een directe oproep aan de studenten. Zie elders op deze site wat daarin moet staan.

Belangrijk voor studenten: als je op een opdracht reageert, zet dat er dan bij! En meld het even bij Yolan Witterholt als een opdracht van de site kan/moet.

Alle mail graag naar: yolan.witterholt@hu.nl

Content creator gezocht voor Utrechtse start-up Embrosa

Written on mei 14, 2018 at 23:10, by

Embrosa helpt lokale ondernemers om hun winkel te promoten, want zelf weten ze vaak niet hoe ze dit moeten aanpakken. Dit doen wij met kant-en-klare (social media) berichten.

Wij geloven in de kracht, de passie en het vakmanschap van de lokale ondernemer. We willen niet dat alle winkelstraten er hetzelfde uit komen te zien. Daarom maken we ons hard voor lokale ondernemers. Zo helpen we die gezellige winkeltjes, bijzondere restaurantjes en unieke salons om een tegengeluid te produceren te alle grote ketens en online winkels. 

Een kapper gebruikt bijvoorbeeld Embrosa (middels onze app) om kant-en-klare inspiratie en berichten te vinden en deze zelf te delen op Facebook, Instagram, Twitter etc. Een kapper kan deze berichten altijd zelf personaliseren met eigen tekst of foto’s voordat hij/zij deze online plaatst. De berichten gaan over het kappersvak, haarverzorging, producten die de kapper verkoopt en de stad, wijk of het winkelcentrum waar de salon is gevestigd.

Zo helpen we op dit moment duizenden kappers, nagelstylisten, pedicures, schoonheidsspecialisten, opticiens en audiciens in heel Nederland. Andere branches volgen snel. En bovendien staan we op het punt om onze internationale versie van Embrosa uit te rollen. De wereld ligt aan onze voeten. 

Wat voor hulp zoeken we? We zoeken creatieve content creator(s) die zelfstandig social media berichten en blogposts kunnen maken. De social media berichten zijn voor onze klanten, de lokale ondernemers die Embrosa gebruiken. De blogposts gebruiken we voor de marketing van Embrosa. De social media berichten worden in het Nederlands geschreven, de blogposts in het Engels. 

Zie jij het zitten om content te schrijven voor Embrosa? Wil jij graag:

  1. Maandcontent schrijven: korte Nederlandstalige tekstjes, geschikt voor social media. over feestdagen, speciale evenementen (denk op de dag van sportwedstrijden) en ‘de dag van…’. Wij leveren een planning aan met speciale dagen in bijvoorbeeld de maand juni. Jij bent zelf vrij om naar eigen creativiteit en inzicht een invulling voor het bericht te verzinnen voor de betreffende doelgroep (verzin bijvoorbeeld iets voor de Dag van de Allergie voor zowel een opticien als een kapper).  
  2. Content over het stadsdeel Leidsche Rijn schrijven: korte Nederlandstalige tekstjes, geschikt voor social media, over (parels in) Leidsche Rijn. We gaan namelijk aan Embrosa ook lokatie gebaseerde content toevoegen. Een ondernemer in Leidsche Rijn kan zo niet alleen informatie delen over zijn/haar vak of over ‘de dag van…’, maar ook over activiteiten die plaats gaan vinden in hun buurt. Jij krijgt een parel toegewezen (bijvoorbeeld Castellum) en je kunt zelf korte snackable en shareable content maken op basis van interviews met Castellum of door het raadplegen van bronnen over/bij Castellum. 
  3. Langere Engelstalige blogs/artikelen/betogen schrijven, die Embrosa zelf gebruikt voor haar internationale marketing. Embrosa geeft aan wat de titel is van het artikel, wat de vorm is van het artikel en brainstormt met jou over de inhoud van het artikel. Het centrale thema in deze content is: Hoe maak je vanuit het marketing hoofdkantoor van een merk content voor lokale dealers en waar moet je rekening mee houden (van culturele verschillen per land, diversiteit, betekenis van kleuren over de wereld etc). Deze content komt terecht bijvoorbeeld terecht bij het hoofdkantoor L’Oréal die content maakt voor salons in bijv. Nederland).

De content komt onder de naam ‘Embrosa’ in de App en op internet te staan. Je wordt dus een ‘ghostwriters’.

Natuurlijk willen we je betalen voor dit werk. We denken daarbij zelf aan (iets boven) het wettelijke minimumloon. De werklocatie is vrij (thuis of in het buitenland kan allebei), we hebben immers zelf geen echt kantoor. Vaak werken we 1 dag per week bij Graduate Space Utrecht (Euclideslaan). De werktijden zijn ook vrij, zolang je de afgesproken deadlines maar haalt. Natuurlijk kunnen wij ondersteunen bij vragen. 

Wil jij ons tegen betaling helpen en gelijktijdig aan je CV bouwen? Ben jij inhoudelijk voldoende onderlegd en kun je zelfstandig deze content voor ons produceren? Neem dan contact op met Melanie van Norden, co-founder van Embrosa, via melanie@embrosa.com. Dan plannen we samen een kennismakingsgesprek in via Skype of in Utrecht.

Heb je vragen? Bel of mail gerust! melanie@embrosa.com of 085-3038686. 

Redacteur Maag Lever Darm Stichting

Written on mei 13, 2018 at 11:58, by

 

De Maag Lever Darm Stichting is een onafhankelijke stichting die maag-, lever- en darmziekten wil voorkomen en bestrijden en daarbij de kwaliteit van leven van patiënten wil verbeteren. Vanuit ons kantoor in Amersfoort werken zo’n 30 mensen aan voorlichting, fondsenwerving en communicatie rondom een gezonde buik. Het fonds ontvangt zo’n €7 miljoen per jaar en heeft rond de 95.000 donateurs.

Eén van de projecten waar we aan werken is de lobby voor meer toiletten in Nederland. Dat er een tekort is aan openbare toiletten in Nederland is voor iedereen vervelend, maar voor de twee miljoen buikpatiënten al helemaal. En als zij bij een winkel, supermarkt of café naar de wc willen, dan worden ze vier op de tien keer geweigerd. Daarom zijn er betere afspraken met winkels en horeca nodig, maar ook meer openbare toiletunits in het straatbeeld. We proberen daarom gemeenten te overtuigen die afspraken te maken en die toiletten neer te zetten.

Op dit moment voeren veel raadsfracties onderhandelingen om te komen tot een nieuw raads- of coalitieakkoord. In zo’n akkoord willen wij natuurlijk zoveel mogelijk zinnetjes zien als ‘Het nieuwe college zet zich in voor het installeren van drie openbare toiletten in de drie kernen van onze gemeente voor 2020’ of iets als ‘We gaan in gesprek met horeca en retail in onze gemeente om samen te komen tot meer opengestelde toiletten, want we vinden dit horen bij een gastvrije stad’.

We zijn erg benieuwd of die zinnen er ook echt in staan! En, als ze er niet in staan, of er wel aanknopingspunten in staan om over toiletten te beginnen. Daarbij denken we aan termen als ‘gastvrijheid’, ‘leefbaarheid’, ‘levendige binnenstad’ of ‘wildplassen aanpakken’. We zoeken daarom één of meerdere studenten journalistiek om ons te helpen de akkoorden te lezen en te analyseren wie er wat over zegt. De gemeenten die er met actiefste mee aan de slag zijn gegaan willen we vervolgens bezoeken en in het zonnetje zetten. Daarvan willen we een verslag maken, bijvoorbeeld in de vorm van een reportage of een videoverslag. Ook van de analyse van alle akkoorden willen we minstens een persbericht en een achtergrondartikel maken.

– de werktitel van het project: analyse gemeentelijke akkoorden 2018-2022 op betekenis voor openbare en opengestelde toiletten.
– de aard van het werk: lezen van de akkoorden, schrijven van een persbericht en achtergrondartikel, schrijven van een reportage bij, of maken van een videoverslag van het bezoeken van een gemeente.
– de verwachte hoeveelheid werk: er zijn 335 gemeenten die meededen aan de verkiezingen van 21 maart 2018. We schatten in dat het werk zo’n 80 uur bedraagt: 40 uur analyseren, 40 uur schrijven. We willen ons richten op de top-50 grootste gemeenten, maar als de student(en) meer tijd hebben dan kunnen we het aantal te analyseren akkoorden uitbreiden, en de beloning natuurlijk ook.
– de vereiste capaciteiten van de student(en): snel kunnen zoeken op meerdere sleutelwoorden, goed kunnen schrijven, liefst ook mooie infographics en een videoverslag kunnen maken. Als de student zelf buikpatiënt is, dan is dat voor ons een pré.
– de periode waarin het werk verricht moet worden: mei/juni 2018
– waar of van waaruit het werk verricht moet worden: deels vanuit het kantoor van de MLDS, deels vanuit huis of de Hogeschool
– Vergoeding: 
€200 plus onkostenvergoeding (en reiskostenvergoeding indien niet in het bezit van een OV-Studentenkaart).

 

CONTACT: Sandra Helmus, Maag Lever Darm Stichting, Stationsplein 123, 3818 LE Amersfoort, sandrahelmus@mlds.nl, 06 53 17 60 18.

Schrijvende journalist gezocht voor CIRCO

Written on mei 1, 2018 at 20:43, by

CIRCO laat bedrijven stappen zetten richting de circulaire economie door middel van ontwerp. Aan de hand van de trainingen die wij aanbieden, leren bedrijven hoe zij hun producten en diensten kunnen verbeteren op zo’n manier dat ze niet alleen meer opleveren, maar ook circulair zijn. Daarnaast helpen we ontwerpers om te ontwerpen voor een circulaire economie. Zo helpen wij de wereld duurzamer te worden zonder de business uit het oog te verliezen. 

CIRCO is ontzettend groeiende; de afgelopen 3 jaar hebben we meer dan 200 bedrijven en 100 ontwerpers stappen laten zetten. Leuk, maar onze ambitie voor de komende jaren is nog veel groter! We willen meer mensen bereiken, meer bedrijven aan onze workshops deel laten nemen en daarnaast ook meer eigen kennis in huis halen én communiceren – en daar hebben we een journalist bij nodig. Tussen 1 mei en 1 juni zouden we graag een viertal interviews willen laten uitvoeren bij ouddeelnemers aan ons programma – elk van maximaal 1200 woorden lang, over hoe en waarom mensen bezig zijn met de circulaire economie en wat ze in/met onze workshop track bereikt hebben. Daarom zoeken we iemand met

– een fijne pen

– interesse in circulaire economie

– die eventueel zelf ook een portretfoto kan schieten van de geinterviewden

Kijk snel op www.circonl.nl voor meer informatie, en neem bij interesse contact op met Marjolein Vucht op marjolein@circonl.nl of 0627057704.

Per direct: Redacteur IJsselbode

Written on april 24, 2018 at 15:48, by

Voor onze huis-aan-huiskrant De IJsselbode zoeken we freelancers die willen schrijven over MONTFOORT/LINSCHOTEN en HAASTRECHT. Woon jij in deze regio, heb jij kijk op wat er zich afspeelt in je directe woonomgeving en zou je hier artikelen over willen schrijven? Ben je communicatief sterk, zelfstandig, proactief en flexibel?

Dan zoeken wij jou!

De IJsselbode biedt je:

  • afwisselend werk, waarbij je met de meest uiteenlopende zaken en mensen in contact komt;
  • de mogelijkheid voor eigen inbreng van te schrijven artikelen;
  • een aantrekkelijke beloning;
  • samenwerking met een team van enthousiaste freelance redactieleden;
  • heel veel waardering van de IJsselbode-lezers.

Interesse? Stuur je sollicitatiebrief met CV naar heno@ijsselbode.nl t.a.v. Ben Overbeek en wie weet maak je straks deel uit van ons team. Vragen? Bel 0348-561478

Kijk ook op www.ijsselbode.nl of www.kijkopijsselstreek.nl

Creatieve sportredacteur jeu de boules

Written on april 20, 2018 at 12:35, by

Jeu de Boules? Dat is toch voor opaatjes in Franse dorpjes? Dat speel je toch op de camping? Dat is toch een spelletje voor bejaarden? Fout!

Facts: In Nederland worden diverse jeu de boules-competities gespeeld, inclusief een landelijke. Er bestaan NK’s, EK’s en WK’s en de toernooikalender is bijzonder lang. Er zijn 16.500 spelers aangesloten bij de Nederlandse Jeu de Boules Bond (NJBB), lid van NOC*NSF.

Om deze sport beter op de kaart te zetten zoeken we een: Creatieve sportredacteur

Wat ga je doen?

  • Maken van interviews met spelers, coaches en (club)bestuurders.
  • Verslaglegging en nabeschouwing van de landelijke competitie en toernooien.
  • Meewerken aan communicatie rondom events. Denk aan vlogs, blogs, aftermovies, social media posts, persberichten.
    Naast de georganiseerde sport op de kaart zetten is de NJBB druk bezig de ongebonden sporter in kaart te brengen. Er staan leuke promotie events op de agenda, waarbij het sociale karakter van de sport bovenaan staat.

Er zal sturing/ begeleiding zijn vanuit de bondsbureau, maar eigen ideeën zijn zeer welkom.

We vragen:

  • Enthousiasme, zelfstandigheid, proactiviteit en flexibiliteit
  • Interesse in sport
  • Energieke schrijfstijl
  • Flexibiliteit in werkuren
  • Expertise op verschillende vlakken; tekst, beeld, video (pré)

We bieden:

  • Een prettige werksfeer en een enthousiast team van collega’s
  • De mogelijkheid jouw uren flexibel in te delen
  • Reisonkostenvergoeding
  • Prachtige plek om veel ervaring op te doen en jezelf te ontwikkelen

 

Interesse?
Zie jij ook de potentie die jeu de boules heeft als sport én als sociale activiteit? Vind jij het leuk om mee te werken aan het grootmaken van deze verrassend uitdagende sport? Stuur dan een mailtje met je motivatie en CV naar Laura Vaessen, communicatiemedewerker NJBB, laura.vaessen@njbb.nl.

Nederlandse Jeu de Boules Bond
Kelvinbaan 48 | 3439 MT Nieuwegein
030 – 20 20 145 | info@njbb.nl | www.njbb.nl
Sportplatform: NLpetanque | www.nlpetanque.nl

Fotograaf voor project Impact Groei op 17 april

Written on april 9, 2018 at 11:51, by

Wij zoeken voor een evenement een fotograaf, is het mogelijk dat de volgende tekst op de site geplaatst wordt?

Voor een evenement op dinsdag 17 april van het project Impact Groei (www.impactgroei.nl) zijn wij op zoek naar een fotograaf die van 15:30 tot 17:30 foto’s kan maken. Op het evenement zijn 20 sociaal ondernemers en een aantal externe partners zoals Berenschot aanwezig, evenals het projectteam zelf.

Wat vragen wij?

  • Enige ervaring met het fotograferen van evenementen;
  • Foto’s van het evenement;
  • Portretfoto’s van alle projectleden;
  • Eventueel portretfoto’s van de sociaal ondernemers;
  • Eenvoudige nabewerking van de foto’s;
  • De foto’s naar het projectteam sturen zodat zij een selectie kunnen maken en deze selectie op Flickr plaatsen.

Waar is het evenement?
The Colour Kitchen
Oudegracht 214
Utrecht

Vergoeding in overleg.

Bij interesse kan contact opgenomen worden met Eline Stoffels (elinestoffels@live.nl).

Wil je Oceaan Ambassadeur voor 1 dag worden? Reageer dan snel!

Written on april 9, 2018 at 11:44, by

Searious Business organiseert op World Oceans Day (8 juni) een evenement waarbij jij Oceaan Ambassadeur voor 1 dag kan worden.
Wij zijn op zoek naar:
• 3 studenten (of 3 teams van studenten) die tussen 28 mei-8 juni beschikbaar zijn voor:
• begeleiding van 9 basisschool leerlingen tijdens het afnemen van interviews met bedrijven over hun plastic gebruik; Bedrijven zijn gevestigd in regio Eindhoven;
• filmen van de interviews en voorafgaand input geven op het draaiboek en het mediabeleid;
• maken van een leuke montage van alle interviews; 2-3 minuten.
Ben je creatief, beschik je over bovengenoemde skills en wil je samen met de Oceaan Ambassadeur van NL helpen bedrijven te stimuleren in actie te komen tegen de plastic soup, stuur dan zo spoedig mogelijk (uiterlijk 20 april) een mailtje naar Rosemarie Wuite: rosemarie@seariousbusiness.com.
————————————-
www.seariousbusiness.com

Tel. +31 (0) 6 15965886

Schrijvers/fotografen gezocht voor LEVEN! magazine regio Utrecht

Written on maart 20, 2018 at 15:23, by

Regionaal lifestyle blad LEVEN! magazine Utrecht bestaat voor een groot deel uit commerciële content. Voor de redactionele input willen we graag meer samenwerken met studenten. We willen daarmee een platform bieden voor studenten die gepubliceerd werk in een groot magazine interessant vinden voor hun portfolio. Daarom horen we graag wat jij graag zou willen schrijven of fotograferen, in plaats van dat we jou een opdracht opleggen. Uiteraard kan een samenwerking op deze manier ook resulteren in betaalde opdrachten voor het magazine. Maar daarnaast willen we juist graag vrij werk van studenten publiceren, omdat zij een belangrijk onderdeel van onze stad zijn en we een blad maken voor en door Utrecht.

Je mag dus zelf aangeven wat je graag zou willen maken en hoeveel tijd/werk je daarin wilt steken.

Het liefst ontvangen we in april en mei een aantal artikelen/foto’s. Waar je het werk verricht mag je zelf weten.

www.levenmagazine.nl/utrecht

Uitgever/hoofdredacteur

Sanne Dijkgraaf   06-28246566  sanne@levenmagazine.nl

Promotiemedewerker Festival SPRING in mei

Written on maart 17, 2018 at 13:16, by

Dit jaar is Festival SPRING op zoek naar fotografen, filmmakers en interviewers! Het festival vindt dit jaar plaats van 17 t/m 26 mei! SPRING festival brengt uitdagende en experimentele theatervoorstellingen en performances van internationale makers naar Utrecht, zowel in de theaters als op onverwachte buitenlocaties.

Wie zoeken wij?

Voor deze editie zijn wij op zoek naar promotiemedewerkers die helemaal in het festival duiken als onder andere:

  • Fotograaf voor verschillende performances op toffe buitenlocaties
  • Filmmakers die het festival mooi in beeld kunnen brengen
  • Interviewen van bezoekers voor de camera
  • Schrijven van blogs over de voorstellingen

Wat bieden wij jou?

Wij bieden jou enorm leuke opdrachten tijdens ons festival, een ontzettend leuk team en een  coördinator die jou van te voren brieft. Verder krijg jij per gewerkte dienst een gratis voorstellingskaartje zodat jij gratis naar je favoriete voorstellingen kan. Én niet geheel onbelangrijk kun je zo ook je uren verdienen als freelancer voor het vak.

Verwachte hoeveelheid?

Het festival duurt 10 dagen van 17 t/m 26 mei. Wij verwachten dat je binnen deze periode in ieder geval 4 diensten meewerkt (a 4 tot 6 uur).

Aanmelden?

Aanmelden kan direct via de volgende link: https://www.festivalroosters.nl/app/spring/aanmelden/9/. De coördinator neemt dan zo spoedig mogelijk contact met jou op. Voor vragen kun je een mail sturen naar: te  tessa.vanzeijl@springutrecht.nl 

Tessa van Zeijl  SPRING 2018   https://www.springutrecht.nl/

Mensen voor filmen/monteren U in de Wijk (Ustad – RTV Utrecht)

Written on maart 14, 2018 at 12:38, by

 

 

 

 

Voor het televisieprogramma U in de Wijk hebben we nog plek voor
mensen die werkervaring willen opdoen in het filmen en monteren van
items.
U in de Wijk is een televisieprogramma dat wordt uitgezonden op de
stadsomroep ( U-stad) van RTV Utrecht. Dit programma wordt gemaakt
door vrijwilligers uit de wijk en professionals.

Op de website www.uindewijk.nl en bij uitzending gemist van RTV
Utrecht kun je ons vinden.

Als je interesse hebt, kun je e-mail sturen naar info@uindewijk.nl