Skip to Content

Freelance

Written on september 13, 2012 at 07:56, by

Dit is de site van het Freelancebureau van de School voor de Journalistiek (Instituut voor de Media) van de Hogeschool van Utrecht. Boven- en onderaan deze pagina staan links met de belangrijkste algemene informatie voor achtereenvolgens opdrachtgevers, ouderejaars studenten en de freelancers ‘oude stijl’ (derde- en vierdejaars). Hieronder staan de opdrachten die bij het bureau binnengekomen zijn, de meest recente eerst. Een lijst met de laatste opdrachten staat in de rechterkolom.

Deze opdrachten zijn nadrukkelijk alleen bedoeld voor studenten die in het derde (of vierde) jaar van hun studie het vak Freelance volgen in Utrecht! Ze zijn niet bedoeld voor studenten van andere opleidingen, ook niet voor onze studenten die het veranderde vak Freelance in het tweede jaar doen, en al helemaal niet voor freelancers van buiten de opleiding. Opdrachtgevers verbinden zich aan deze voorwaarde, willen ze gratis hun opdrachten kunnen plaatsen. 

Belangrijk voor opdrachtgevers: heeft u een opdracht die u graag op deze site geplaatst wilt zien, formuleert u dan een directe oproep aan de studenten. Zie elders op deze site wat daarin moet staan.

Belangrijk voor studenten: als je op een opdracht reageert, zet dat er dan bij! En meld het even bij Yolan Witterholt als een opdracht van de site kan/moet.

Alle mail graag naar: yolan.witterholt@hu.nl

Straatjournaal zoekt schrijvende journalisten en fotografen

Written on juli 18, 2018 at 19:25, by

Straatjournaal is op zoek naar jou, een enthousiaste freelancer die interviewt, reportages schrijft en zo nu dan wat speurwerk verricht. Ook onze fotografenpool kan vers bloed gebruiken.

Wil jij met je teksten of foto’s een groot verschil maken voor mensen die aan de onderkant van de maatschappij leven? Vind jij het belangrijk om hun een stem en een gezicht te geven? En heb je een vlotte pen of een scherp oog voor mooie beelden? Maak dan zo snel mogelijk kennis met ons.

Straatjournaal is de door dak- en thuislozen verkochte straatkrant van de Bollenstreek, Haarlemmermeer, Kennemerland, West-Friesland, de Kop van Noord-Holland en Texel.  Dankzij de verkoop van de krant verdienen plusminus honderd verkopers een broodnodig centje. Ook geeft de verkoop structuur aan hun dag en blijven ze zo deelnemen aan de maatschappij.

We schrijven uiteraard over dakloosheid en maatschappelijke thema’s, maar ook over sport, cultuur, historie en tal van andere onderwerpen. De krant wordt gemaakt door een kleine maar professionele redactie en verschijnt maandelijks in een oplage van gemiddeld 12 duizend stuks.

We bieden studenten die voor ons aan de slag willen professionele begeleiding en een onkostenvergoeding. Interesse? Stuur een mail met je motivatie en een voorbeeld van je werk naar straatjournaal@gmail.com ter attentie van Gwendelyn Luijk.

 

Journalisten gezocht voor internationaal sportevenement Super 6 Baseball & Softball

Written on juni 7, 2018 at 16:31, by

Van 18 tot en met 23 september organiseert de Koninklijke Nederlandse Baseball & Softball Bond (KNBSB) een internationaal honkbal- en softbaltoernooi met de 12 beste landenteams uit Europa. Voor dit toernooi is de KNBSB op zoek naar één of meer journalisten die middels vlogs, blogs en interviews leuke items willen maken. Ervaring met vloggen is een pré. Goede Engelse spreek- en schrijfvaardigheid is wel gewenst, daar de vlogs, blogs en interviews soms in het Nederlands en soms in het Engels gemaakt zullen worden. Ook is het wenselijk dat de journalist (nagenoeg) het gehele toernooi beschikbaar is. Onkostenvergoeding is bespreekbaar. 

Heb je interesse? Stuur je motivatie en CV op naar communicatie@knbsb.nl

Contentcreator muziekplatform gezocht

Written on juni 7, 2018 at 12:58, by

Over Maestro Music

Maestro Music is een contentplatform voor muziekliefhebbers die openstaan voor klassieke muziek, maar nog niet per se bekend zijn met het genre. Om deze doelgroep te bereiken biedt het platform unieke content die nieuwsgierig maakt naar klassieke muziek. De bezoeker kan klassieke muziek op verschillende manieren beleven, in tekst, audio, video, fotoverslagen, etc. Maestro Music zoekt culturele omnivoren die met een open vizier de wereld van de klassieke muziek willen instappen en toegankelijke content voor de brede doelgroep willen maken.

Eigen creativiteit gevraagd
Klassieke muziek in ons dagelijkse leven is een onderwerp dat altijd van toepassing is en op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. De vorm van de content kan creatief gekozen worden, mits hij op een digitaal platform geplaatst kan worden. Ook qua invalshoek staan we open voor eigen inbreng. Denk aan (zelf-)onderzoek, (straat-)interviews, observaties, zelf musiceren, etc. Kijk voor inspiratie naar de reeds bestaande artikelen en onze tone of voice.

 Jij brengt mee
– Tijd om structureel (bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks) een vlog of blog aan te leveren (gedurende minstens drie maanden)
– Uitmuntende beheersing van de Nederlandse taal
– Goede vaardigheden in het schrijven van teksten of het maken van vlogs

Wat wij bieden
– Onkostenvergoeding (reis, concertkaartjes e.d.)
– €40 per artikel/vlog
– Flexibiliteit: het werk kan vanuit overal worden verricht

 

Contact
STEFANIE WESTPHAL
PRODUCT MANAGER CLASSICS
Middenweg 1, 1217 HS Hilversum, Netherlands
+31 35 6465626
stefanie.westphal@warnermusic.com

Freelance sportverslaggever gezocht

Written on mei 30, 2018 at 13:02, by

Hart van Holland is een onafhankelijk huis-aan-huisblad en verschijnt wekelijks in de gemeenten Zuidplas, Waddinxveen, Lansingerland en het Rotterdamse gebied Hillegersberg-Schiebroek. De krant brengt nieuws en achtergronden over het plaatselijke verenigingsleven, lokale politiek, sport en cultuur, zowel in druk als online op http://www.hartvanwaddinxveen.nl

Hart van Holland is voor de editie Waddinxveen op zoek naar een:

Freelance sportverslaggever

Taken:

• Redigeren kopij van sportclubs

• Telefonische interviewtjes met bijvoorbeeld voetbaltrainers

• Regelmatig bezoek van sportwedstrijden

De kandidaat moet uren beschikbaar hebben op zondag en maandag.

De deadline is maandagochtend.

Ben je breed geïnteresseerd in sport, heb je een vlotte pen en wil je (als student) een extraatje verdienen, stuur dan een motivatiebrief en cv naar smarkus@hart-van-holland.nl

Laat je mail vergezeld gaan van enkele door jou geschreven (sport)artikelen/teksten.

Camjo ‘en en schrijven voor Zeilhelden

Written on mei 22, 2018 at 09:18, by

Wil je meer ervaring op doen met camjo’en en monteren en heb je ook nog iets met sport met name watersport? Dan is het filmen en schrijven voor Zeilhelden zeker iets voor jou. Zeilhelden is een multimedia platform voor nieuws in de zeilsport. Misschien wel het enige mediaplatform dat zeilen op een journalistieke manier behandelt. Betrokken en toch kritisch. Met ‘grensverleggende-buitengewone-persoonlijke verhalen’. Die verhalen bedenken we zelf en zijn afwijkend van wat je in de mainstream zeilmedia tegenkomt.

Op dit moment filmen we aantal zeilteams die haf juli meedoen met het WKZeezeilen. Daarnaast maken we een serie met als titel ‘De zeiltas van ….’ het is een vast format met een camjo’er en een verslaggever (en een zeiler met zijn zeiltas natuurlijk). we regelen de zeilers en regelen vervoer, begeleiden je bij de voorbereiding en zijn bij de opnamen. Helaas geen vergoeding. Zou mooi zijn als je kan monteren op je eigen laptop, een camera regelen wij als je geen eigen apparatuur hebt.

 Meer weten? mail naar Henk Schipperheijn of Jules Bänffer via  Zeiltas@zeilhelden.nl

Content creator gezocht voor Utrechtse start-up Embrosa

Written on mei 14, 2018 at 23:10, by

Embrosa helpt lokale ondernemers om hun winkel te promoten, want zelf weten ze vaak niet hoe ze dit moeten aanpakken. Dit doen wij met kant-en-klare (social media) berichten.

Wij geloven in de kracht, de passie en het vakmanschap van de lokale ondernemer. We willen niet dat alle winkelstraten er hetzelfde uit komen te zien. Daarom maken we ons hard voor lokale ondernemers. Zo helpen we die gezellige winkeltjes, bijzondere restaurantjes en unieke salons om een tegengeluid te produceren te alle grote ketens en online winkels. 

Een kapper gebruikt bijvoorbeeld Embrosa (middels onze app) om kant-en-klare inspiratie en berichten te vinden en deze zelf te delen op Facebook, Instagram, Twitter etc. Een kapper kan deze berichten altijd zelf personaliseren met eigen tekst of foto’s voordat hij/zij deze online plaatst. De berichten gaan over het kappersvak, haarverzorging, producten die de kapper verkoopt en de stad, wijk of het winkelcentrum waar de salon is gevestigd.

Zo helpen we op dit moment duizenden kappers, nagelstylisten, pedicures, schoonheidsspecialisten, opticiens en audiciens in heel Nederland. Andere branches volgen snel. En bovendien staan we op het punt om onze internationale versie van Embrosa uit te rollen. De wereld ligt aan onze voeten. 

Wat voor hulp zoeken we? We zoeken creatieve content creator(s) die zelfstandig social media berichten en blogposts kunnen maken. De social media berichten zijn voor onze klanten, de lokale ondernemers die Embrosa gebruiken. De blogposts gebruiken we voor de marketing van Embrosa. De social media berichten worden in het Nederlands geschreven, de blogposts in het Engels. 

Zie jij het zitten om content te schrijven voor Embrosa? Wil jij graag:

  1. Maandcontent schrijven: korte Nederlandstalige tekstjes, geschikt voor social media. over feestdagen, speciale evenementen (denk op de dag van sportwedstrijden) en ‘de dag van…’. Wij leveren een planning aan met speciale dagen in bijvoorbeeld de maand juni. Jij bent zelf vrij om naar eigen creativiteit en inzicht een invulling voor het bericht te verzinnen voor de betreffende doelgroep (verzin bijvoorbeeld iets voor de Dag van de Allergie voor zowel een opticien als een kapper).  
  2. Content over het stadsdeel Leidsche Rijn schrijven: korte Nederlandstalige tekstjes, geschikt voor social media, over (parels in) Leidsche Rijn. We gaan namelijk aan Embrosa ook lokatie gebaseerde content toevoegen. Een ondernemer in Leidsche Rijn kan zo niet alleen informatie delen over zijn/haar vak of over ‘de dag van…’, maar ook over activiteiten die plaats gaan vinden in hun buurt. Jij krijgt een parel toegewezen (bijvoorbeeld Castellum) en je kunt zelf korte snackable en shareable content maken op basis van interviews met Castellum of door het raadplegen van bronnen over/bij Castellum. 
  3. Langere Engelstalige blogs/artikelen/betogen schrijven, die Embrosa zelf gebruikt voor haar internationale marketing. Embrosa geeft aan wat de titel is van het artikel, wat de vorm is van het artikel en brainstormt met jou over de inhoud van het artikel. Het centrale thema in deze content is: Hoe maak je vanuit het marketing hoofdkantoor van een merk content voor lokale dealers en waar moet je rekening mee houden (van culturele verschillen per land, diversiteit, betekenis van kleuren over de wereld etc). Deze content komt terecht bijvoorbeeld terecht bij het hoofdkantoor L’Oréal die content maakt voor salons in bijv. Nederland).

De content komt onder de naam ‘Embrosa’ in de App en op internet te staan. Je wordt dus een ‘ghostwriters’.

Natuurlijk willen we je betalen voor dit werk. We denken daarbij zelf aan (iets boven) het wettelijke minimumloon. De werklocatie is vrij (thuis of in het buitenland kan allebei), we hebben immers zelf geen echt kantoor. Vaak werken we 1 dag per week bij Graduate Space Utrecht (Euclideslaan). De werktijden zijn ook vrij, zolang je de afgesproken deadlines maar haalt. Natuurlijk kunnen wij ondersteunen bij vragen. 

Wil jij ons tegen betaling helpen en gelijktijdig aan je CV bouwen? Ben jij inhoudelijk voldoende onderlegd en kun je zelfstandig deze content voor ons produceren? Neem dan contact op met Melanie van Norden, co-founder van Embrosa, via melanie@embrosa.com. Dan plannen we samen een kennismakingsgesprek in via Skype of in Utrecht.

Heb je vragen? Bel of mail gerust! melanie@embrosa.com of 085-3038686. 

Redacteur Maag Lever Darm Stichting

Written on mei 13, 2018 at 11:58, by

 

De Maag Lever Darm Stichting is een onafhankelijke stichting die maag-, lever- en darmziekten wil voorkomen en bestrijden en daarbij de kwaliteit van leven van patiënten wil verbeteren. Vanuit ons kantoor in Amersfoort werken zo’n 30 mensen aan voorlichting, fondsenwerving en communicatie rondom een gezonde buik. Het fonds ontvangt zo’n €7 miljoen per jaar en heeft rond de 95.000 donateurs.

Eén van de projecten waar we aan werken is de lobby voor meer toiletten in Nederland. Dat er een tekort is aan openbare toiletten in Nederland is voor iedereen vervelend, maar voor de twee miljoen buikpatiënten al helemaal. En als zij bij een winkel, supermarkt of café naar de wc willen, dan worden ze vier op de tien keer geweigerd. Daarom zijn er betere afspraken met winkels en horeca nodig, maar ook meer openbare toiletunits in het straatbeeld. We proberen daarom gemeenten te overtuigen die afspraken te maken en die toiletten neer te zetten.

Op dit moment voeren veel raadsfracties onderhandelingen om te komen tot een nieuw raads- of coalitieakkoord. In zo’n akkoord willen wij natuurlijk zoveel mogelijk zinnetjes zien als ‘Het nieuwe college zet zich in voor het installeren van drie openbare toiletten in de drie kernen van onze gemeente voor 2020’ of iets als ‘We gaan in gesprek met horeca en retail in onze gemeente om samen te komen tot meer opengestelde toiletten, want we vinden dit horen bij een gastvrije stad’.

We zijn erg benieuwd of die zinnen er ook echt in staan! En, als ze er niet in staan, of er wel aanknopingspunten in staan om over toiletten te beginnen. Daarbij denken we aan termen als ‘gastvrijheid’, ‘leefbaarheid’, ‘levendige binnenstad’ of ‘wildplassen aanpakken’. We zoeken daarom één of meerdere studenten journalistiek om ons te helpen de akkoorden te lezen en te analyseren wie er wat over zegt. De gemeenten die er met actiefste mee aan de slag zijn gegaan willen we vervolgens bezoeken en in het zonnetje zetten. Daarvan willen we een verslag maken, bijvoorbeeld in de vorm van een reportage of een videoverslag. Ook van de analyse van alle akkoorden willen we minstens een persbericht en een achtergrondartikel maken.

– de werktitel van het project: analyse gemeentelijke akkoorden 2018-2022 op betekenis voor openbare en opengestelde toiletten.
– de aard van het werk: lezen van de akkoorden, schrijven van een persbericht en achtergrondartikel, schrijven van een reportage bij, of maken van een videoverslag van het bezoeken van een gemeente.
– de verwachte hoeveelheid werk: er zijn 335 gemeenten die meededen aan de verkiezingen van 21 maart 2018. We schatten in dat het werk zo’n 80 uur bedraagt: 40 uur analyseren, 40 uur schrijven. We willen ons richten op de top-50 grootste gemeenten, maar als de student(en) meer tijd hebben dan kunnen we het aantal te analyseren akkoorden uitbreiden, en de beloning natuurlijk ook.
– de vereiste capaciteiten van de student(en): snel kunnen zoeken op meerdere sleutelwoorden, goed kunnen schrijven, liefst ook mooie infographics en een videoverslag kunnen maken. Als de student zelf buikpatiënt is, dan is dat voor ons een pré.
– de periode waarin het werk verricht moet worden: mei/juni 2018
– waar of van waaruit het werk verricht moet worden: deels vanuit het kantoor van de MLDS, deels vanuit huis of de Hogeschool
– Vergoeding: 
€200 plus onkostenvergoeding (en reiskostenvergoeding indien niet in het bezit van een OV-Studentenkaart).

 

CONTACT: Sandra Helmus, Maag Lever Darm Stichting, Stationsplein 123, 3818 LE Amersfoort, sandrahelmus@mlds.nl, 06 53 17 60 18.

Schrijvende journalist gezocht voor CIRCO

Written on mei 1, 2018 at 20:43, by

CIRCO laat bedrijven stappen zetten richting de circulaire economie door middel van ontwerp. Aan de hand van de trainingen die wij aanbieden, leren bedrijven hoe zij hun producten en diensten kunnen verbeteren op zo’n manier dat ze niet alleen meer opleveren, maar ook circulair zijn. Daarnaast helpen we ontwerpers om te ontwerpen voor een circulaire economie. Zo helpen wij de wereld duurzamer te worden zonder de business uit het oog te verliezen. 

CIRCO is ontzettend groeiende; de afgelopen 3 jaar hebben we meer dan 200 bedrijven en 100 ontwerpers stappen laten zetten. Leuk, maar onze ambitie voor de komende jaren is nog veel groter! We willen meer mensen bereiken, meer bedrijven aan onze workshops deel laten nemen en daarnaast ook meer eigen kennis in huis halen én communiceren – en daar hebben we een journalist bij nodig. Tussen 1 mei en 1 juni zouden we graag een viertal interviews willen laten uitvoeren bij ouddeelnemers aan ons programma – elk van maximaal 1200 woorden lang, over hoe en waarom mensen bezig zijn met de circulaire economie en wat ze in/met onze workshop track bereikt hebben. Daarom zoeken we iemand met

– een fijne pen

– interesse in circulaire economie

– die eventueel zelf ook een portretfoto kan schieten van de geinterviewden

Kijk snel op www.circonl.nl voor meer informatie, en neem bij interesse contact op met Marjolein Vucht op marjolein@circonl.nl of 0627057704.

Per direct: Redacteur IJsselbode

Written on april 24, 2018 at 15:48, by

Voor onze huis-aan-huiskrant De IJsselbode zoeken we freelancers die willen schrijven over MONTFOORT/LINSCHOTEN en HAASTRECHT. Woon jij in deze regio, heb jij kijk op wat er zich afspeelt in je directe woonomgeving en zou je hier artikelen over willen schrijven? Ben je communicatief sterk, zelfstandig, proactief en flexibel?

Dan zoeken wij jou!

De IJsselbode biedt je:

  • afwisselend werk, waarbij je met de meest uiteenlopende zaken en mensen in contact komt;
  • de mogelijkheid voor eigen inbreng van te schrijven artikelen;
  • een aantrekkelijke beloning;
  • samenwerking met een team van enthousiaste freelance redactieleden;
  • heel veel waardering van de IJsselbode-lezers.

Interesse? Stuur je sollicitatiebrief met CV naar heno@ijsselbode.nl t.a.v. Ben Overbeek en wie weet maak je straks deel uit van ons team. Vragen? Bel 0348-561478

Kijk ook op www.ijsselbode.nl of www.kijkopijsselstreek.nl

Creatieve sportredacteur jeu de boules

Written on april 20, 2018 at 12:35, by

Jeu de Boules? Dat is toch voor opaatjes in Franse dorpjes? Dat speel je toch op de camping? Dat is toch een spelletje voor bejaarden? Fout!

Facts: In Nederland worden diverse jeu de boules-competities gespeeld, inclusief een landelijke. Er bestaan NK’s, EK’s en WK’s en de toernooikalender is bijzonder lang. Er zijn 16.500 spelers aangesloten bij de Nederlandse Jeu de Boules Bond (NJBB), lid van NOC*NSF.

Om deze sport beter op de kaart te zetten zoeken we een: Creatieve sportredacteur

Wat ga je doen?

  • Maken van interviews met spelers, coaches en (club)bestuurders.
  • Verslaglegging en nabeschouwing van de landelijke competitie en toernooien.
  • Meewerken aan communicatie rondom events. Denk aan vlogs, blogs, aftermovies, social media posts, persberichten.
    Naast de georganiseerde sport op de kaart zetten is de NJBB druk bezig de ongebonden sporter in kaart te brengen. Er staan leuke promotie events op de agenda, waarbij het sociale karakter van de sport bovenaan staat.

Er zal sturing/ begeleiding zijn vanuit de bondsbureau, maar eigen ideeën zijn zeer welkom.

We vragen:

  • Enthousiasme, zelfstandigheid, proactiviteit en flexibiliteit
  • Interesse in sport
  • Energieke schrijfstijl
  • Flexibiliteit in werkuren
  • Expertise op verschillende vlakken; tekst, beeld, video (pré)

We bieden:

  • Een prettige werksfeer en een enthousiast team van collega’s
  • De mogelijkheid jouw uren flexibel in te delen
  • Reisonkostenvergoeding
  • Prachtige plek om veel ervaring op te doen en jezelf te ontwikkelen

 

Interesse?
Zie jij ook de potentie die jeu de boules heeft als sport én als sociale activiteit? Vind jij het leuk om mee te werken aan het grootmaken van deze verrassend uitdagende sport? Stuur dan een mailtje met je motivatie en CV naar Laura Vaessen, communicatiemedewerker NJBB, laura.vaessen@njbb.nl.

Nederlandse Jeu de Boules Bond
Kelvinbaan 48 | 3439 MT Nieuwegein
030 – 20 20 145 | info@njbb.nl | www.njbb.nl
Sportplatform: NLpetanque | www.nlpetanque.nl