Skip to Content

Freelance

Written on september 13, 2012 at 07:56, by

Dit is de site van het Freelancebureau van de School voor de Journalistiek (Instituut voor de Media) van de Hogeschool van Utrecht. Boven- en onderaan deze pagina staan links met de belangrijkste algemene informatie voor achtereenvolgens opdrachtgevers, ouderejaars studenten en de freelancers ‘nieuwe stijl’ (derdejaars). Hieronder staan de opdrachten die bij het bureau binnengekomen zijn, de meest recente eerst. Een lijst met de laatste opdrachten staat in de rechterkolom.

Deze opdrachten zijn nadrukkelijk alleen bedoeld voor studenten die in het derde (of vierde) jaar van hun studie het vak Freelance volgen in Utrecht! Opdrachtgevers verbinden zich aan deze voorwaarde, willen ze gratis hun opdrachten te kunnen plaatsen. 

Belangrijk voor opdrachtgevers: heeft u een opdracht die u graag op deze site geplaatst wilt zien, formuleert u dan een directe oproep aan de studenten. Zie elders op deze site wat daarin moet staan.

Belangrijk voor studenten: als je op een opdracht reageert, zet dat er dan bij! En meld het even bij Yolan Witterholt als een opdracht van de site kan/moet.

Alle mail graag naar: yolan.witterholt@hu.nl

Vloggers voor ScienceBattle

Written on juni 23, 2016 at 18:34, by

Logo SB basis slogan beneden met streepScienceBattle is een nieuw theaterconcept waarin jonge wetenschappers over hun onderzoek vertellen, op een begrijpelijke manier en voor een breed publiek, zonder teveel concessies te doen aan de inhoud. We werken met promovendi die halverwege hun onderzoek zijn: ze zijn nog genoeg student om hun presentatie samen met ons te ontwikkelen en ze hebben genoeg inhoud om met een interessant verhaal te komen.

In een gedreven presentatie vertellen promovendi over hun vakgebied en over het onderzoek waar zij mee bezig zijn. Er komen vier wetenschappers aan bod en in totaal krijgen ze elk tien minuten de tijd. Aan het eind van de performance  kiest het publiek een winnaar.

Door de wedstrijdvorm heeft de voorstelling veel energie en is interactief. Als je in de zaal zit, ben je na afloop verrast door materie waarvan je anderhalf uur geleden werkelijk geen flauw benul had. Je bent ontroerd door de passie. Nieuwsgierig naar meer details. Je denkt zelfs dat je het begrepen hebt. Maar het navertellen? Nee, dat kun je niet.

Inmiddels krijgt de voorstelling landelijke bekendheid en willen we de promovendi nog meer onder de aandacht brengen aan de hand van korte filmpjes. We willen dat ons publiek een kijkje achter de schermen krijgt.

Wat wij bieden:

  • Een interessant netwerk.
  • Reiskostenvergoeding.
  • Eten en drinken tijdens werkuren.
  • Naamsvermelding bij jouw werk.

Functie:

Je maakt filmpjes van maximaal 60 seconden. Je brengt die filmpjes onder de aandacht via Twitter, Facebook, Instagram enzovoorts.

-Kleine interviews met onze promovendi. Ook dat zijn korte filmpjes.

-Filmpjes op onze website plaatsen met een korte tekst erbij.

Wat wij vragen:

  • Creativiteit.
  • Enthousiasme en zelfredzaamheid.
  • Je kan omgaan met deadlines.
  • Uren in overleg.

Van tevoren zouden we graag een CV zien of relevante werkervaring. Je kunt kijken op onze site: www.sciencebattle.nl en ons mailen via info@sciencebattle.nl of bellen met Suzanne Streefland: 06-20322574.

 

 

 

Maker(s) van een clip over proefdieren

Written on juni 23, 2016 at 18:29, by

IVDU_LOGO_DEFWij houden toezicht op het welzijn van de proefdieren bij de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. Dierproeven moeten voldoen aan strenge regels. Wie in een dierenlaboratorium komt werken, moet daar veel over weten. Daarom willen we een introductievideo laten maken voor nieuwe medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld een animatie zijn, een geacteerd filmpje, of een fotostrip. Maak jij dit communicatiemiddel voor ons? We horen ook graag welke vorm je adviseert. Het advies en de uitvoering kunnen eventueel gesplitst worden.

Een (bescheiden) vergoeding is mogelijk. Interesse? Neem contact op met: Monique Janssens.

Monique R.E. Janssens MA ● Strategisch communicatieadviseur ● Instantie voor Dierenwelzijn Utrecht ●Bolognalaan 50 ● kamer 1.80 ● 3584 CJ Utrecht ● www.ivd-utrecht.nlm.r.e.janssens@uu.nl ● 06 141 884 75● aanwezig dinsdag en donderdag

 

COMMERCIËLE DATA- EN ONDERZOEKSJOURNALISTEN

Written on juni 14, 2016 at 14:28, by

logo_bureauhaven_liggend_kleinTer versterking van onze eigen publicaties en die van onze klanten is Bureau Haven op zoek naar jong journalistiek talent (meerdere mensen) met een vlotte schrijfstijl en affiniteit met de haven. Denk aan personeels- en publieksmagazines, boeken en infographics. Wij bieden een uitdagende werkplek met doorgroeimogelijkheden. Voor deze functie is het belangrijk dat je de Nederlandse taal tot in de puntjes beheerst en in het bezit zijn van een auto is een pre. Heb je interesse? Wij ontvangen graag een beknopte brief met CV op ons mailadres koffie@bureauhaven.nl.

Lees meer over Bureau Haven op www.bureauhaven.nl

Contactpersoon Eline Kunz 06 10 29 28 21
Bureau Haven

Start-up Duurzame Week Utrecht zoekt communicatiekanjers

Written on juni 13, 2016 at 12:02, by

Afbeelding1Duurzame Week Utrecht vindt plaats van 4-10 oktober 2016. Tijdens de Duurzame Week kunnen bedrijven en inwoners van Utrecht elkaar door de hele stad ontmoeten tijdens verschillende duurzame initiatieven en evenementen. Te denken valt aan evenementen, workshops, lezingen, open dagen en acties. Het is een week van kennismaking, kennisdeling en bewustwording op het gebied van de thema’s: bewust consumeren, opwekking van groene energie en bewust gebruik van energie en water, meer groene ruimte en schonere lucht.

Voor de organisatie van de Duurzame Week 2016 zijn wij nu al op zoek naar meerdere enthousiaste vrijwilligers voor ondersteuning in de communicatie. Je werkt samen in een team. Er is veel ruimte voor eigen invulling en creativiteit. Er is ook op dit moment al veel werk te doen.

Functie-inhoud

Social media: Het actueel houden van onze pagina’s op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en YouTube en eventueel het starten van een Instagram account;

Communicatie naar meerdere doelgroepen: Het schrijven van blogs, persberichten en nieuwsbrieven;

Website: Laatste nieuws plaatsen, informatie partners en programma bijhouden, schrijven van webteksten en SEO-teksten;

Film: In aanloop naar de Duurzame Week deelnemende bedrijven portretteren in 60 seconds of fame dat wordt vertoond op de website en social media; Activiteiten tijdens de Duurzame Week vastleggen;

Overige: Benadering van potentiële partners voor het organiseren van evenementen tijdens de Duurzame Week, benaderen van potentiële sponsors en geldverstrekkers, beantwoorden inkomende vragen en verzoeken.

Wij bieden

– De mogelijkheid tot deelname in een maatschappelijk relevante en enthousiaste organisatie;

– Een interessant netwerk;

– Gratis koffie, thee en lunch tijdens je werkuren.

Wij vragen

– Veel enthousiasme en een actieve, zelfstandige instelling;

– Affiniteit met de doelstellingen van de Stichting.

Uren in overleg, minimaal 2 uur per week.

Voor meer informatie kun je bellen of mailen met Margit Végh 06-10852975 / margit@duurzameweek.nl

Kijk ook op de website http://duurzameweek.nl

Olympische vloggers voor zeilhelden.nl in augustus

Written on juni 10, 2016 at 19:37, by

logo-zeilhelden-webehead-tagline
Wil je meer ervaring op doen met vloggen en monteren en heb je ook nog iets met sport met name watersport? Dan is het vloggen voor Zeilhelden zeker iets voor jou. Zeilhelden is een multimedia platform voor nieuws in de zeilsport. Misschien wel het enige mediaplatform dat zeilen op een journalistieke manier behandelt. Betrokken en toch kritisch. Deze zomer volgen we onze olympische zeilers in Rio. Dat doen we onder andere vanuit Scheveningen waar op het strand een Olympic Experience wordt opgezet voor de thuisblijvers. 
We kunnen je helpen met materiaal, feedback van media professionals en contacten met veel olympische zeilers. Als jij kan filmen en monteren, tijd hebt tussen 5 en 21 augustus en warm wordt van olympische sporten, dan is dit je kans om er een mooie sportzomer van te maken waar je ook nog iets van opsteekt.
 
Meer weten? Mail naar Jules Bänffer jules@zeilhelden.nl
je kan ook bellen 06 29372367
Maar check eerst de site, dan heb je een idee wat we doen.

Ben jij onze WEBREDACTEUR?

Written on juni 10, 2016 at 19:31, by

FRANCHISE-NL-LogoFranchise Consultancy Services (FCS) is een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in franchise en andere vormen van strategische samenwerking tussen bedrijven en organisaties. FCS adviseert en begeleidt vooral franchisegevers en franchisenemers. Een bedrijfsonderdeel van FCS is de website Franchise.nl, waarbij de informatieverstrekking  voor en door de franchisesector een belangrijke bijdrage levert aan de franchisepraktijk.

Voor het professionaliseren van de website Franchise.nl zijn wij op zoek naar een enthousiaste webredacteur, die mede verantwoordelijk is voor de (franchise) content van het website portaal.

Jouw profiel: Als webredacteur ben je nieuwsgierig en beheers je de Nederlandse taal. Je schrijft, selecteert en redigeert berichten en nieuwsinformatie,  verschaft informatie en zorgt ervoor dat de website snel en gemakkelijk te vinden is op zoekmachines. Je hebt ervaring met schrijven voor het internet.

Wat ga je doen?

  • Je schrijft sterke en klantgerichte webteksten, van complex tot simpel. Jij fileert, filtert ruis en onderscheidt zin van de onzin. Online ‘verleiding’ is of wordt je tweede natuur.
  • Je schrijft teksten voor onze website (blog), de Franchise.NL nieuwsbrief en je informeert de franchise sector.
  • Het redigeren van artikelen waarbij creativiteit bij het maken van pakkende koppen, het verzorgen van passend beeld (foto’s en/of illustraties) en gevoel voor een goede lay-out voorop staan.

Indien je daarnaast ervaring hebt met en de volgende onderwerpen je aanspreken is dat een pré.

  • Het schrijven voor het internet
  • het werken met content management systemen
  • Ervaring in het schrijven van (nieuws)artikelen, het houden van interviews, verwerken van rapporten en het redigeren en/of produceren van reclameteksten.
  • Oog voor nieuwe trends op het gebied van internet en sociale media
  • Het bewaken van de inhoud van de website, houdt bezoekersstatistieken bij en ijvert voor het verhogen van de bezoekersaantallen.

Wat bieden we jou? Een passende vergoeding en/of een optie op aandelen in de Franchise NL BV.

Doelstelling is de website Franchise.nl uitbouwen tot dé toonaangevende informatiebron en  vraagbaak voor franchisegevers en franchisenemers. De webredacteur werkt zelfstandig en samen met het team van FCS. FCS nodigt met name freelancers uit die, na een inwerkperiode, de website grotendeels zelfstandig zullen gaan beheren.

Voor meer informatie bel met Jeroen Janssen: +31(0)651813234 of mail naar jjanssen@franchise.nl.

Meer informatie over onze organisatie vind je op www.franchise.nl

Spoed: studenten om draaiboeken te maken en te filmen in Zuid-Afrika project

Written on juni 8, 2016 at 13:00, by

LOGO1

Working title: Help a social start-up on their success journey

Intro: If you are looking for a fast paced, challenge that will push you to new heights whilst working with a group of enthusiastic colleagues with creative input, join us.

Nature of the work:

Creating the pre-production work product for the planning and execution as well as the post production work whilst having another person in another country shoot the video materials. This will necessitate the writing of story boards (draaiboeken) that are easy to follow and using video conferencing to help decide on shots and angles or photos and floorplans.

The potential outputs ( and this may change as we talk to you as your input could help us to also see things in a different light)

  1. Crowdfunding videos (3-4 different ones including interviews with stakeholders, company owner and managers)
  2. Product video that shows the social impact of the solutions on the ground and that needs that are addressed (new software, newest in mobile technology, new measuring devices in development for mobile phones)
  3. Product video that shows the social impact of the solutions on the ground  and the needs of customers that are addressed (Machine learning, deep learning, effectiveness)
  4. Pitched to attract potential investors (again with the social why) but focussed on social impact ( this could include video for the WHO/UN/Governments)
  5. Interviews with non-profits and other stakeholders (generic for website. Based around either their problems or how the solutions help them)

Amount of work: We expect that the work could be 80 hrs or more.

Capabilities of the students: The ability to visualize and create story boards (draaiboeken) is essential. We also have a very short space of time to create them (starting immediately). So understanding the pressure and the ability to work in a structured yet creative way is a recommendation.

We would also ask you to fill in a survey (everyone joining us does this) to see what you find important and what you are enthusiastic about. This helps us in communication and ensuring we give you the most enjoyable experience possible. We will of course also share our results with you too.

Period to execute work: Starting immediately for the next 4-6 weeks.

Where the work needs to be executed: You are welcome in our offices in Amsterdam, or at various locations we all travel to get the team together. For example this coming Friday we are all meeting up in Rotterdam. There will also be a large portion you can do from home/school studio etc.

Website: http://www.salveoqed.com/

http://www.rsm.nl/mba/executive-mba/the-executive-mba-at-rsm/our-students/eksteen-de-waal/

We need help in creating video messages/semi commercial materials for the following:

  1. Crowdfunding videos (3-4 different ones including interviews with stakeholders, company owner and managers)
  2. Product but also with the Social enterprise messaging ie the reason why we are doing this.
  3. Pitched to attract potential investors ( again with the social why)
  4. Interviews with non-profits and other stakeholders
  5. Apps and the new technology they will unlock in combination with Google ARA to allow patient monitoring

We had hoped to start this month with a pilot on 60-80 patients but we are being overrun with requests. We have 1600+ patients that need to be monitored ASAP and another 7000+ that are waiting in the wings.

As we are a start-up we are cash strapped. We will cover costs and if we are successful in attracting funds we will be looking at a bonus on top of that.

Vergoeding: Costs plus possible bonus. Details to be discussed.

Note: Half of the people you will be working with are Dutch speaking. The others are Spanish, English, Xhosa, Setswana, Zulu, Sotho etc. as such we tend to speak a lot of English but most of the people you will deal with directly understand Dutch well or speak it well enough (or will translate for you)

Write-ups such as the storyboard/draaiboek will have to be in English though but we will help you by reviewing it and making suggestions for improvement.

We look forward to hearing from you and hope that you look forward to the experience as much as we do.

Eksteen de Waal, CEO/Founder SalveoQED

Keizersgracht 241/2, 1016EA, Amsterdam

e-Mail: eksteen.dewaal@salveoqed.com, Mobile: +31 6 2002 8360

Spoed: studenten voor filmpjes over goede doelen

Written on juni 8, 2016 at 12:38, by

CBFHet Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) is de toezichthouder voor de goededoelensector. Met name alle (middel)grote organisaties zijn bij het CBF aangesloten als keurmerkhouder.

Van en voor erkende goededoelenorganisaties willen wij korte, aansprekende filmpjes maken waarin duidelijk wordt waar ze voor staan, welke activiteiten zij doen en wat ze willen bereiken. De centrale vraag zal steeds zijn: “Waar ben je het meest trots op?” Dat kan dus een geslaagde geldwervingsactiviteit zijn, de betrokkenheid van vrijwilligers bij de doelstelling of concrete resultaten die zijn bereikt. Het is aan organisaties zelf om dit in te vullen.

We hebben een selectie gemaakt van een kleine vijftig organisaties die een dwarsdoorsnede vormen van de sector. Er zitten hele grote en gevestigde organisaties tussen, maar ook startende clubs. De makers van de filmpjes hebben een hoge mate van vrijheid om het filmpje te maken. De duur zal steeds 2-3 minuten zijn. Het is níet de bedoeling dat het een promotiefilmpje wordt, maar dat het een journalistieke en reportageachtige sfeer heeft.

Per maker kunnen verschillende filmpjes gemaakt worden. Hoe meer filmpjes er nog voor 1 juli gemaakt kunnen worden, hoe beter.

Vergoeding: 100,= euro per filmpje (extra onkosten na overleg).

Interesse? Neem snel contact op met: Jan-Willem Wits  06 131 621 36

Werk jij mee aan het jubileumboek van 50 jaar Zonnebloem Leusden?

Written on juni 7, 2016 at 12:14, by

zonnebloemZonnebloem afdeling Leusden is op zoek naar een enthousiaste student of studenten die de jubileumcommissie kan/kunnen helpen met het schrijven van een jaarboek voor het jubileum in 2018.

De invulling van het jubileumboek ligt nog open en is dus bespreekbaar, maar het zal onder meer gaan om achtergrondverhalen, interviews en verslagen van ‘grote’ gebeurtenissen binnen de afdeling, zoals een jubileum en vakanties van vrijwilligers en gasten.

Het werk loopt door tot in februari 2017: het kan grotendeels vanaf thuis, maar je zal een paar keer naar Leusden en omgeving komen voor bijvoorbeeld een interview. Uren zijn in overleg.

We zijn op zoek naar een student/studenten die communicatief sterk is/zijn, het leuk vindt/vinden om de diepte in te gaan en toegankelijk kan/kunnen schrijven. Het is uiteraard een pré als je een connectie hebt met Leusden.

Over de vergoeding zullen afspraken gemaakt worden. Opdrachtgever: Zonnebloem Leusden, secretaris J. Broersen. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer: 06-18694891 en via het mailadres zonnebloemleusden@gmail.com. Wil je je inlezen over de Zonnebloem en de afdeling? Kijk dan op https://www.zonnebloem.nl/leusden

Interviewer voor (foto)boekje over ongehuwden

Written on juni 4, 2016 at 11:38, by

Alone4Ever: Het verhaal van levenslang ongehuwd

Als niet commerciële fotograaf wil ik starten met een fotoproject over ongehuwden (personen die heel hun leven ongehuwd zijn geweest). Ik wil dit doen in combinatie met een interview: het verhaal achter het levenslang ongehuwd zijn.

Doel is om een beeld te schetsen hoe het was om vroeger niet te kiezen voor het huwelijk; destijds was dat minder normaal dan nu. Wat waren de redenen? Wat heeft men gemist en wat was er fijn aan? Mogelijk met een algemeen inleidend stuk over hoeveel mensen vroeger rond 1940-1960 niet trouwden. Wat vond de kerk er van? Ging het om homo’s of lesbiennes?

Ik heb eerder samen met een journalistiek student een fotoboekje gemaakt over Indonesië weigeraars; erg leuk om dat samen te doen. Zie http://www.blurb.com/b/4231542-indonesi-weigeraars.

Ben op zoek naar een iemand die samen met mij ongehuwden wil zoeken (bij voorkeur regio Utrecht/Gelderland) die mee willen werken aan het interview en de foto’s. Jij doet de tekst en ik het beeld. Nader invulling nog open. Wel wil ik proberen om voor september de serie klaar te hebben omdat ik die wil inzenden voor Foto National 2016 (zie http://fotobond.nl/wedstrijden/foto-nationaal/foto-nationaal-2015/ ). Ik kan geen vergoeding aanbieden; enkel de eer en het gezamenlijke resultaat.

Voor meer informatie over mijn foto’s verwijs ik naar mijn website: http://www.lesphotos.nl/.

Interesse? Mail even met mij. Groet Raoul Vernède (Wageningen) rvernede@hotmail.com of bellen 06-23313023