Skip to Content

Freelance

Written on september 13, 2012 at 07:56, by

Dit is de site van het Freelancebureau van de School voor de Journalistiek (Instituut voor de Media) van de Hogeschool van Utrecht. Boven- en onderaan deze pagina staan links met de belangrijkste algemene informatie voor achtereenvolgens opdrachtgevers, ouderejaars studenten en de freelancers ‘nieuwe stijl’ (derdejaars). Hieronder staan de opdrachten die bij het bureau binnengekomen zijn, de meest recente eerst. Een lijst met de laatste opdrachten staat in de rechterkolom.

Deze opdrachten zijn nadrukkelijk alleen bedoeld voor studenten die in het derde (of vierde) jaar van hun studie het vak Freelance volgen in Utrecht! Opdrachtgevers verbinden zich aan deze voorwaarde om gratis hun opdrachten te kunnen plaatsen. 

Belangrijk: als je op een opdracht reageert, zet dat dan bij het commentaar, met vermelding van de datum. Als je de opdracht verworven hebt, doe dat dan ook. Laat het freelancebureau het weten als de opdracht van de site verwijderd kan worden.

Alle mail naar: yolan.witterholt@hu.nl

Studenten met oog voor verhalen voor interviewproject

Written on maart 28, 2015 at 17:47, by

boekklik400zwartOorlog in mijn Buurt is een interviewproject dat kinderen in Amsterdam verbindt met ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog. Kinderen uit groep acht interviewen ouderen die tijdens de oorlog in hun buurt woonden. De kinderen nemen de verhalen van de ouderen mee naar de toekomst en houden zo de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend.

Oorlog in mijn Buurt is op zoek naar enthousiaste journalisten die vrijwillig de kinderen willen begeleiden en coachen bij het interviewen. Ook verwerk je het interview tot een verhaal dat gebruikt wordt in publicaties en presentaties. In de aanloop naar Bevrijdingsdag worden tentoonstellingen en voorstellingen gerealiseerd rond de verhalen.Vanaf 1 april staan alle oorlogsverhalen online op de nieuwe website die veel gebruikt zal worden door het onderwijs. Een preview van het Oorlog in mijn Buurt boek vind je op www.oorloginmijnbuurt.nl

Interesse? Mail naar sarahvankerkvoorde1@gmail.com of bel 06 4224 9172. Meedoen kan al vanaf één interview.

 

Interviewers/schrijvers voor Utrechtinc

Written on maart 26, 2015 at 17:24, by


utrechtincVind jij het leuk om Utrechtse ondernemers en wetenschappers te interviewen? Werk jij dat vervolgens uit tot een inspirerend succesverhaal (Taal: Engels)? En zorg jij daarmee voor hits op 
StartupJuncture.nl en UtrechtInc.nl? En bij doorplaatsing op Gamechangers.nlDuic.nl en Nu.nl? Dan maken we graag kennis met jou. UtrechtInc brengt je in contact met ondernemers en geeft je feedback samen met de professionele journalisten Lorenz van Gool en Suzanne Blotenburg.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Elina Schäfer van UtrechtInc. elina.schafer@utrechtinc.nl

 

Studenten voor opzet twee expertmeetings

Written on maart 26, 2015 at 16:34, by

hulogoGezocht: een of meer studenten die kunnen bijdragen aan de opzet en uitvoering van een serie workshops over innovatie in het lokale nieuws ecosysteem. Half juni zijn er twee expertmeetings (de Hyperlocal Academy II) waarvoor interviews moeten worden gedaan, een programma moet worden samengesteld en contacten met deelnemers (journalisten) worden gezocht en onderhouden. Het gaat in totaal om zo’n 80 uur werk, naar rato te verdelen. Er is een vergoeding, maar alleen studenten met een VAR-verklaring van de belastingdienst kunnen zich melden (die kun je snel aanvragen via de website van de belastingdienst)

Meld je aan via marco.vankerkhoven@hu.nl.

Reislustige filmers/interviewers voor filmpjes over biodiversiteit gevraagd!

Written on maart 26, 2015 at 16:32, by

bg-logo

Short clips on ‘Biodiversity Awareness’

UEBT is looking for an enthusiastic team of students to make several short clips about biodiversity to illustrate our global research on this topic. The students will travel to France, Germany and England to interview people about biodiversity (travel costs covered). This will be great experience to take up a project independently, to get exposure for your work and make a nice trip with your team.

Subject: What is meaning of biodiversity to consumers?

Duration: several very short clips for use on internet (less than 1.5 min each)

Use: To be used to illustrate the Barometer research (biodiversity awareness around the world) online and at the UEBT conference in Paris.

Deadline for application: 6 April 2015. Send email to sofie@ethicalbiotrade.org  Of zo snel mogelijk erna!! (YW)

The clips would contain very short interviews with people from some countries included in the 2015 barometer research. Questions could be: have you heard about biodiversity, what does biodiversity mean to you, do you expect companies to pay attention to biodiversity?

Responsibilities of producers: The producers would be responsible for developing a plan & budget, for interviewing & filming people in selected EU countries, and editing the clips. UEBT may be able to provide footage from countries like Brazil and Mexico that could be included in the clips. The clips should be ready by 31 May 2015

Expenses: Travel expenses (to the selected EU countries) will be covered, as well as other material expenses related to the development of the videos.

Context: According to the 2020 targets of the United Nations Convention on Biological Diversity, all people around the world should understand the value of biodiversity.

The Union for Ethical BioTrade, a non-profit association that promotes ethical sourcing of biodiversity, issues a Biodiversity Barometer each year. The barometer surveys consumer awareness on biodiversity. In 2015 the consumer research will be conducted in 9 countries: Netherlands, France, Germany, UK, Ecuador, Mexico, US, Brazil and India.

The UEBT Biodiversity Barometer is used by the United Nations to measure progress towards its 2020 targets, and by UEBT To encourage companies to pay more attention to biodiversity.

Applications: UEBT is looking for students with relevant expertise (film, journalism, camera, editing) that are interested in taking up this project.

Those interested are requested to submit a short proposal (team, experience, approach, expected costs – 1 A4) to UEBT before 6 April 2015. Send the application to sofie@ethicalbiotrade.org

Blogger/tekstschrijver voor Piece of Health

Written on maart 25, 2015 at 19:08, by

pieceofhealth
Heb jij een passie voor health, wellness en alles wat verder met gezondheid te maken heeft? En wil je graag je schrijfskills verder ontwikkelen? Dan hebben wij een geweldige kans voor je! We zoeken namelijk een blogger/tekstschrijver
voor pieceofhealth.com. Je voornaamste taak bestaat uit het schrijven en posten van 3 tot 4 blogartikelen per week in zowel Nederlands als Engels. Hierin werk je nauw samen met Sophia. Alle posts zijn gebaseerd op de vijf pijlers van Piece of Health: Bewustzijn, Voeding, Ontspanning, Detoxificatie en Beweging.

Het is ook jouw taak om deze weer door te posten op onze social mediakanalen. Je weet dus precies hoe je Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest doelgericht kunt gebruiken. Voor de groei van de website is het belangrijk dat je kennis en ervaring hebt met SEO. Ook help je ons bij het maken van de maandelijkse nieuwsbrief.
Natuurlijk staat hier een financiële vergoeding tegenover. Bescheiden, dat wel. We zijn een start up en groeien gestaag. Maar als de samenwerking bevalt, dan groei je natuurlijk lekker met ons mee!

Wat wij zoeken:
· Creatieve schrijver, vlotte, flexibele pen
· Passie voor health en wellness
· Uitstekende beheersing Nederlandse en Engelse taal
· Superhandig met social media
· Kennis en ervaring met SEO

Ben jij wie we zoeken?
Mail dan je cv, korte motivatie en twee voorbeeldteksten – één in het Nederlands en één in het Engels – naar hello@pieceofhealth.com

Filmer voor o.a. schoolhandbaltoernooi in Utrecht periode D

Written on maart 25, 2015 at 13:43, by

handbalHandbalvereniging Leidsche Rijn wil ter promotie van het School Handbal Toernooi graag een filmpje laten maken. In Nederland is handbal vrij onbekend voor veel kinderen, daarom wil Handbalvereniging Leidsche Rijn de sport op de kaart zetten in Utrecht. Dit gebeurt door leerlingen uit het basisonderwijs van groep 3 t/m 7 op een leuke, informele en enthousiaste manier kennis te laten maken met handbal.

Om dit te bewerkstelligen brengen we een bezoek aan elke deelnemende school en krijgen de leerlingen 2 keer een handbalclinic. Vervolgens kunnen de kinderen die deelnemen aan het School Handbal Toernooi terecht bij de handvereniging tijdens speciale open trainingen. Met als slotstuk het School Handbal Toernooi met als doel: lol hebben en Handbal Kampioen worden van Utrecht!

Opdracht

Zoals hierboven is vermeld zouden wij het ontzettend leuk vinden om van het School Handbal Toernooi en de voorbereidingen op de scholen en bij de club een promotiefilm te laten maken. Het doel is om een filmpje te maken waarmee een goed beeld wordt geschetst van hoe gaaf handbal is en het plezier van de kinderen tijdens het School Handbal Toernooi (wat tijdens de afgelopen 2 edities is gebleken). Een kort filmpje schetst een veel beter beeld van het School Handbal Toernooi dan 10 leuke foto’s.

Momenten van filmen

  • April: Handbalclinic op school, 1 keer.
  • April/Mei: Open trainingen bij Handbalvereniging Leidsche Rijn, 1 of 2 keer.
  • 3 Juni 2015: School Handbal Toernooi van 13.00-17.00

Zie jij hierin een uitdagende opdracht, neem dan z.s.m. contact op?! Een bescheiden vergoeding is mogelijk.

Met sportieve groet, namens Handbalvereniging Leidsche Rijn,

Miranda van Zoelen

T: 06 – 26 94 20 71

E: cf-leidscherijn@stssu.nl

Rémon Budding

T: 06 – 14 03 19 51

Reporter voor Rode Loper Première VENTOUX op 12 mei

Written on maart 25, 2015 at 13:32, by

ventoux
Op 12 mei is de Rode Loper Première van de film VENTOUX in het Beatrix Theater in Utrecht. De première maakt deel uit van het programma ‘100 dagen tot de Tour’.
Door distribiteur September Film is De Kale Berg uitgenodigd om verslag te doen van de rode loper. De webmaster heeft geen affiniteit met ‘sterren’ en BN’ers en zoekt daarom iemand die dat wel heeft en die een kort verslag van dit evenement zou willen maken.
Wat gevraagd wordt is een verslag met foto’s en eventueel bewegend beeld van de rode loper en een paar korte reacties op de film van enkele bekende aanwezigen. Het is voor de aanwezige pers niet mogelijk om de film mee te kijken. Wel kunnen zij na de film de zaal nog in om het dankwoord vast te leggen en daar op het podium eventueel nog wat interviews af te nemen.

De website De Kale Berg is al vele jaren dé website voor Ventoux-fietsers, met zo’n 180.000 bezoeken per jaar. De website brengt actueel nieuws over alles wat met de kale berg te maken heeft. Ook aan het boek en de film VENTOUX wordt veel aandacht besteed, zowel op de website als op de Facebook-pagina en Twitter.

Datum: dinsdagavond 12 mei

Plaats: Beatrix Theater, Jaarbeursplein, Utrecht
Totale duur: ca. 2 uur
Op te leveren: kort verslag voor website in de vorm van een nieuwsbericht, bestaande uit tekst, foto’s en eventueel video
Deadline: 13 mei 12.00 uur
Vereist: affiniteit met de glamourwereld, zo mogelijk ook met fietsen/wielrennen
Voorbeelden van nieuwsberichten: http://www.dekaleberg.nl/nieuws
Voor de website en het e-mailadres van De Kale Berg, zie hieronder.

Creatieve en confronterende filmer & Interviewer voor Klacht.nl

Written on maart 24, 2015 at 12:56, by

klachtnl

 Klacht.nl is de grootste klachtensite van Nederland met meer dan 6 miljoen bezoekers per jaar. Klacht.nl helpt klachten oplossen’. Enerzijds door consumenten de mogelijkheid bieden een klacht te melden, anderzijds door bedrijven te helpen om in contact te komen met de desbetreffende klager om een oplossing te kunnen bieden. Klacht.nl heeft dus een positieve insteek en is geen anonieme klaagmuur. We laten ons niet uit over de inhoud van de klacht, maar bieden een platform voor een dialoog tussen consument en bedrijf. Klagers zijn verplicht om hun contactgegevens achter te laten, zodat het bedrijf contact met hen op kan nemen. We vragen behalve naar de klacht, ook naar de oplossing waarmee de consument tevreden is. Hierdoor kan het bedrijf direct bepalen of die oplossing mogelijk is of niet.

Per jaar ontvangt Klacht.nl ongeveer 100.000 klachten, waarvan ongeveer een derde wordt opgelost. Sinds 4 jaar reikt Klacht.nl jaarlijks de Klacht.nl Awards uit aan bedrijven die het hoogste oplossingspercentage hebben binnen hun categorie, zie : http://www.klacht.nl/awards2014/

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3806921/2014/12/09/Vodafone-is-minst-goed-in-oplossen-klachten.dhtml

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62917749/rtlnieuws_09122014.mov

Concrete opdracht: Er is helaas een aanzienlijk aantal ‘grote bedrijven’ dat nog geen klachten oplost. Om deze bedrijven toch te motiveren om klachten op te gaan lossen, willen met deze onopgeloste klachten langs gaan bij de bedrijven zelf. Je probeert daarbij op een ludieke manier de verantwoordelijke directeur, manager klantenservice, hoofd communicatie voor de camera te krijgen en te confronteren met de onopgeloste klachten over zijn/haar bedrijf. Je schuwt de confrontatie dus niet, hebt creatieve, pakkende vragen en bent in staat om dit te verwerken in een ludiek filmpje van ongeveer 3 minuten.

  • korte introductie van een aantal klachten over het bedrijf in kwestie
  • bezoeken van het bedrijf in kwestie
  • sprekers van het bedrijf aan het woord en klachten voorleggen (a la breekijzer, powned)
  • filmpje duurt +/-  3 minuten

Profiel

  • zelfstandig de gewenste verhaallijn opzetten en uitwerken:
  • de interviews voorbereiden, uitwerken en houden
  • scherpe, ludieke, confronterende vragen kunnen stellen
  • de video’s editen op een leuke, pakkende manier (dus grafische skills)
  • de video’s publiceren op de social media kanalen van Klacht.nl

Praktische zaken

  • hoge kwaliteit van beeldmateriaal & geluid (camera met kleine scherptediepte).
  • Indien geen videocamera beschikbaar, kunnen we deze ter beschikking stelle
  • we verwachten dat je zelf de verdere apparatuur regelt (videoediting, geluid, etc.)
  • je ontvangt een urenvergoeding inclusief onkosten
  • het is de bedoeling dat je iedere 2 weken een nieuw filmpje publiceert op Klacht.nl en op onze facebookpagina (www.facebook.com/klacht.nl)
  • het gaat om ongeveer 25 bedrijven die bezocht moeten worden
  • voor meer informatie : pr@klacht.nl
  •  start: z.s.m.

Twee filmers voor Deell Festival

Written on maart 23, 2015 at 11:29, by

deell

Deell organiseert jaarlijks het Deell Festival. Tijdens deze twee weken delen professionals hun passies, skills en kennis in korte workshops. Doordat het Deell Festival bij verschillende organisaties tegelijkertijd wordt gehouden, kun je als deelnemer ook nog eens makkelijk een kijkje in een andere keuken nemen. En zo tegelijkertijd op een laagdrempelige en leuke manier nieuwe mensen leren kennen.

Deell is een social enterprise waarmee we mensen in hun kracht willen zetten en willen bereiken dat de overheid beter aansluit bij de uitdagingen bij het werken in de netwerksamenleving. Er hangt veel positiviteit om Deell heen. Dat maakt dit een nuttige én leuke opdracht. We zoeken 2 videos om de sociale doelstellingen van Deell te helpen bereiken. Interesse? Lees verder! Wat ons betreft is het goed als de filmpjes door twee studenten samen gemaakt worden. 

Video 1:Het concept en het enthousiasme overbrengen.

We lopen met Deell tegen twee zaken aan waarin een video kan helpen:

●     We merken dat mensen die Deell nog niet kennen, het concept en de voordelen niet direct goed snappen. Mondeling kunnen we het prima overdragen, maar via tekst valt het kwartje niet zo makkelijk.

●     Veel deelnemers zijn superenthousiast over het Deell Festival en wat dit doet voor hun persoonlijke ontwikkeling. De energie die rondom Deell hangt, laat zich niet goed zichtbaar maken via tekst alleen. We merken dat het vonkje pas echt overslaat op het moment dat mensen persoonlijk het verhaal vertellen (waarom ze hebben meegedaan, wat het voor ze heeft opgeleverd, etc.). Daarbij zijn er veel verschillende motivaties om mee te doen: de een wil graag nieuwe mensen leren kennen, de ander wil vooral zijn collegas bijscholen en weer een ander zoekt een persoonlijke uitdaging. Dat is een sterk punt van het Deell Festival dat zich niet goed met tekst laat overdragen.

Helaas kunnen we niet iedereen persoonlijk spreken. We denken daarom dat een video kan helpen het concept en het enthousiasme kan overdragen.

Kort samengevat, is dit filmpje ongeveer wat we zoeken.

●     Diverse sprekers aan het woord die elk hun eigen verhaal doen.

●     Het concept wordt gaandeweg duidelijk.

●     Hoge kwaliteit van beeldmateriaal & geluid (camera met kleine scherptediepte).

●     Koppeling naar superhelden, wat ook het thema van Deell is (toevallig overigens).

Aanvullend kunnen ook wat ondersteunende animaties toegevoegde waarde hebben. De stijl mag vrij los zijn, want het gaat voor een belangrijk deel ook om de lol die mensen erbij hebben. 4 tot 5 minuten lijkt ons een mooie lengte.

Indien je zelf niet de skills bezit om een gelikte editing te doen zoals in het voorbeeldfilmpje, dan is dat geen probleem: dit kan dan later iemand anders doen of het kan worden uitbesteed.

Doel van video 2: Organisatoren van Deell ondersteunen en inspireren

Iedere organisatie organiseert zelf zijn eigen Deell Festival. Dit betekent dat er binnen elke organisatie een paar organisatoren opstaan die de boel aanzwengelen. Denk aan het ronselen van workshopgevers, berichten op het intranet zetten, management meekrijgen, posters plakken, etc. Het enthousiasme, de creativiteit en de energie van deze organisatoren is heel belangrijk voor het slagen van het Deell Festival binnen iedere organisatie. Sommigen hebben daarbij even een extra duwtje nodig. Daarom denken we aan een video waarin verschillende ervaren organisatoren hun tips, trucs en enthousiasme delen. Zodat de organisatoren verleid worden om verder te denken dan het plakken van posters en te verwachten dat het daarmee geregeld is.

Deze video hoeft minder gelikt uitgewerkt te zijn, sterker nog: liever niet zelfs. Het zou mooi zijn als de stijl los en grappig is, zodat het onderhoudend is om naar te kijken. Wellicht zijn meerdere korte videos (1 minuut) handiger dan 1 langere, zodat je ze stuk voor stuk kunt aanbieden.

Wat verwachten we? Je kunt …

●     … zelfstandig de gewenste verhaallijn opzetten en uitwerken: met welke opbouw overtuig je en informeer je de kijker het best?

●     … de interviews voorbereiden, uitwerken en houden

●     … de video’s editen

●     . de planning opstellen en uitvoeren.

Het is fijn als je ook de grafische skills hebt om video 1 mooi gelikt te maken, maar dat is niet noodzakelijk.

Praktische zaken

●     Een spiegelreflexcamera (Canon EOS550D) is eventueel beschikbaar. We verwachten dat je zelf de verdere apparatuur regelt (videoediting, geluid, etc.)

●     Onkosten worden uiteraard vergoed en daarnaast is het mogelijk om een vergoeding voor je uren te ontvangen.

●     Totale hoeveelheid video is ongeveer 1 x 4 minuten (video 1) en 5 x 1 minuut (video 2). We schatten het (incl. reistijd etc.) op ongeveer 2 weken werk.

●     Start: z.s.m., maar uiterlijk mei 2015.

Heb je interesse? Mooi! Neem dan contact op met Edo@Deell.eu of bel met 06 2498 1976.

Fotografen voor een fotoreportage Duurzame Sport

Written on maart 16, 2015 at 11:08, by

VSU%20EnergieDe gemeente Utrecht kent ongeveer 320 sportverenigingen en –organisaties. Ruim 70 daarvan hebben een eigen accommodatie. Zij hebben over het algemeen hoge energienota’s. Verlichting op de sportvelden, verwarming van de kleedkamer en kantine; het energieverbruik is hoog. Veel Utrechtse sportverenigingen staan daarom open voor het verduurzamen van  hun accommodatie. Geld en tijd om te investeren in energiebesparende maatregelen is echter niet altijd voor handen, waardoor kansen vaak niet benut worden.

VSU Energie helpt verenigingen met het benutten van deze kansen. Het doel van het project is de implementatie van energiebesparende maatregelen bij sportverenigingen. Dit levert CO2-reductie en kostenbesparing op. Dat kan bijvoorbeeld door te investeren in LED-verlichting of zonnepanelen, maar ook door kleinere aanpassingen door te voeren zoals timers op verlichting en installaties en het aanbrengen van sensoren voor kranen en lampen. Van zoveel mogelijk van dit soort zaken willen we fotomateriaal hebben, om het project op een visuele manier te ondersteunen. Het liefst zouden we zien dat in de foto’s de relatie met sport tevens zichtbaar is. Het verzamelen van dit fotomateriaal zal dus met name bij sportverenigingen gebeuren.

De bedoeling is om dit in de periode maart – mei 2015 te realiseren. De opdracht kan door 1 tot 3 studenten worden uitgevoerd en er is een kleine vergoeding mogelijk. Maar bovenal is het natuurlijk een leuke kans om een mooie fotoreportage te produceren en zo bij te dragen aan de verduurzaming van de Utrechtse sport!

Heb je belangstelling? Neem dan contact op met Sabine van den Assem van de VSU (Vereniging Sport Utrecht) via s.vandenassem@sportutrecht.nl of (030) 28 40 770. Sabine kan een overzicht geven van de maatregelen die gefotografeerd dienen te worden en waar deze te bekijken en fotograferen zijn.

Kijk daarnaast voor meer informatie op www.sportutrecht.nl/vsuenergie.